Jäsenkirje 2023

Arvoisa jäsenemme,

Syksy on saapunut ja pipokin on jo joinain aamuina täytynyt kaivaa esiin kaapista. Vaikka syyskausi tuo mukanaan viileämpiä päiviä, toivomme, että voit hyvin ja syksy kohtelee Sinua lempeästi. Kerromme tässä kirjeessä yhdistyksemme ajankohtaisista asioista. Aloitamme käymällä läpi toteutuneita tempauksia, jonka jälkeen kerromme loppuvuoden tapahtumista. Lopuksi esitämme kutsun liittyä mukaan MLL Puistolan toimintaan.

Elokuussa koulujen alkaessa järjestimme perinteisen suojatiepäivystyksen Maatullin peruskoulun, Puistolan peruskoulun ja Puistolanraitin ala-asteen lähellä sijaitsevilla suojateillä. Päivystys sujui hyvin ja autoilijat osoittivat kärsivällisyyttä liikenteessä. Huomasimme kuitenkin, että Maatullin peruskoulun läheisellä suojatiellä ylinopeudet olivat ongelmana, ja välitimme tästä tiedon sekä poliisille että Helsingin kaupungin liikennesuunnittelulle. Ehkäpä tulevaisuudessa suojatie saa valo-ohjauksen! Turvallinen koulutie on tarpeellinen jatkossakin, kun Maatullin peruskoulu siirtyy uusiin tiloihin Tapulikaupunkiin syksyllä 2024 ja Puistolan koulut väistötiloihin Suuntimopuistoon.

Syyskuun alussa osallistuimme Puistola-päivien tapahtumaan Puistolan torilla. Teltallemme sai tuoda lahjoituksena hygieniatuotteita Ukrainasta sotaa paenneille, ja saimmekin hienon kasan tuotteita eteenpäin toimitettavaksi. Hygieniatuotteet jaettiin maanantaina 4.9. Tapanilan Kylätilalla ukrainalaisten kahvilan yhteydessä. Haluamme esittää lämpimät kiitokset kaikille lahjoittajille!

Tänä syksynä emme valitettavasti pysty järjestämään suosittua Taskulamppuretkeä Heikinlaakson Kalkkikalliolla. Tapahtuma on saavuttanut suuren suosion, mutta sen onnistunut toteuttaminen vaatii runsaasti aikaa ja tekijöitä. Aiemmin olemme saaneet apua alueemme kouluilta, erityiskiitos Puistolan ja Maatullin peruskouluille, mutta aika- ja resurssipula asettavat nyt kuitenkin rajoitteita. Siksi olemme päättäneet siirtää Taskulamppuretken parempaan ajankohtaan, jolloin voimme toteuttaa sen suunnitellulla tavalla. Pidämme jäsenemme ajan tasalla, ja tällöin yhteistyöstä kiinnostuneet koululuokat voivat halutessaan ilmoittautua kumppaniksi ja varainkeruutehtäviin.

Suositut perhekahvilat Nurkan ja Tapulin leikkipuistoissa ovat tällä hetkellä tauolla vetäjien puutteen vuoksi. Olisiko sinulla mahdollisuutta keittää kahvia kerran viikossa tai pari kertaa kuussa muille kotona lapsen kanssa oleville vanhemmille? Sekä Nurkalla että Tapulissa perhekahvilalle on syyskaudella varattu perjantaiaamu, mutta aikatauluista voidaan varmasti neuvotella, mikäli perjantai ei Sinulle sovi. Myös iltaperhekahvila on mahdollinen. Jos kiinnostuit, ota rohkeasti yhteyttä! Perhekahvilatoiminta on kaikille lapsiperheille avointa toimintaa, jossa vanhemmat pääsevät jutustelemaan keskenään ja lapset saavat leikkiseuraa. Erityisen tärkeää perhekahvilatoiminta on niille perheille, joilla ei ole ystäviä alueellamme. Perhekahvila tarjoaa vertaistukea ja yksinäisyys vähenee, mikäli perhevapaa-arki on tuonut sellaista mukanaan.

Viime vuosina olemme järjestäneet graffitityöpajoja varhaisteineille Jakomäen, Puistolan ja Tapulikaupungin nuorisotaloilla. Syksyn aikana tulemme järjestämään lisää työpajoja, joten pysy kuulolla ilmoittelumme suhteen saadaksesi lisätietoa!

Yhdistyksen sääntömääräinen syyskokous pidetään 10.11. Nurkan leikkipuiston tiloissa (Nurkkatie 2). Virallinen kokouskutsu julkaistaan myöhemmin nettisivuillamme. Olet lämpimästi tervetullut kokoukseen! Jo ennen kokousta voit kertoa toiveista ja odotuksistasi liittyen ensi vuoteen, sillä valmistelemme paraikaa toimintasuunnitelmaa vuodelle 2024. Voit kertoa meille ajatuksistasi sähköpostitse tai täyttämällä tämän lomakkeen: https://forms.gle/6toqToeVQmFjycwF7

Jäsenkirjeemme lopuksi haluamme esittää sinulle kutsun liittyä mukaan toimintaamme! Kuten tästä kirjeestä käy ilmi, resurssipulamme vuoksi emme pysty ylläpitämään samanlaista toimintaa, johon olemme viimeiset vuodet tottuneet. Mikäli sinä tai tuttavasi olisitte kiinnostuneita vetämään päivä- tai iltaperhekahvilaa joko Nurkalla tai Tapulissa, vinkkaa meille! Olisi hyvä saada perhekahvilat jälleen pyörimään. Mikäli olet kiinnostunut järjestämään erilaisia tapahtumia tai kursseja, ota rohkeasti yhteyttä sähköpostitse tai osallistu avoimiin hallituksen kokouksiimme. Ideoidaan ja toteutetaan yhdessä, mitä hauskaa voisimme alueemme perheille järjestää! Mikäli sinua kiinnostaa hallitustyöskentely tai muu hallinnollinen vastuutehtävä, jälleen kerran, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä! Tiedoksi myös, että MLL-vapaaehtoistyö hyväksiluetaan joissakin ammatillisissa- tai AMK-tutkinnoissa. MLL-vapaaehtoistyö on matalan kynnyksen toimintaa, jossa jokainen voi hyödyntää omaa osaamisaluettaan. MLL-vapaaehtoistyössä saat uusia ystäviä, iloa ja hyvää mieltä sekä mielekästä ja merkityksellistä tekemistä oman alueen lasten, nuorten ja perheiden hyväksi!

Mikäli edellä mainitut tehtävät eivät ole sinulle mielekkäitä, voit myös pyytää kaveria tai perheenjäsentä liittymään jäseneksi. MLL Puistolan jäsenmaksulla katetaan sekä paikallisyhdistyksen, että koko Suomen MLL-toimintaa. Jäsenmaksu on 25 eur/vuosi ja liittyminen tapahtuu kätevästi täällä https://www.mll.fi/tue-tyotamme/liity-jaseneksi/.

Kiitos, kun olet jäsenemme! Olet tärkeä.

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

Syysterveisin

MLL Puistolan hallitus

Kirje lähetetty jäsenille 2.10.2023.